نرخ کلیک یا CTR در تبلیغات اینترنتی چیست؟

در بازاریابی آنلاین معیارهای مختلفی برای اندازه‌گیری موفقیت‌ کمپین‌های ایمیلی یا تبلیغات وجود دارد. یکی از معیارهای سنجش کمپین‌های آنلاین CTR است که مخفف شده‌ی جمله Click Through Rate می‌باشد.

CTR چیست؟

CTR یا همان نرخ کلیک نشان می‌دهد به ازای نمایش یک صفحه، آگهی یا ایمیل چه تعداد کلیک بر روی آن انجام شده است ، مثلا اگر در یکی از سایت‌های خبری، تبلیغات بنری دادیم در ازای ۱۰۰۰۰ بار نمایش بنر در روز چه تعداد کلیک بر روی آن انجام می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید اولین آگهی تبلیغاتی آنلاین متعلق به شرکت AT&T بود که در سال ۱۹۹۴ بر روی سایت WIRED نمایش داده شد. آن موقع نرخ کلیک این بنر ۴۴% بود. امروزه نرخ کلیک ۴۴% در حد رویاست که به مرور زمان در حال کم شدن است.

فرمول محاسبه CTR :

CTR چیست؟

Impression چیست؟

به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت میشود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ میشود.

اگر شما در ابتدای صفحه دوم نتایج گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمیشود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر شما انتهای صفحه دوم باشید و کاربر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ میگردد.

چه عددی برای CTR برای تبلیغات بنری مناسب است؟

نمی توان عدد مطلقا صحیحی ارائه کرد.اما به صورت کلی و عمومی، اگر سایت تبلیغ کننده، مرتبط باشد، ۰٫۰۱ (یک درصد) عدد بسیار خوبی است.و اگر غیر مرتبط باشد، ۰٫۰۰۱ و ۰٫۰۰۰۱ نیز کاملا طبیعی است.طبیعتا هر چقدر عدد بالاتری باشد بهتر است.که کاملا بستگی به جایگاه تبلیغ، بازدید کنندگان سایت تبلیغ کننده و موارد دیگر دارد.

 

چه عددی برای CTR در نتایج موتور جستجو و گوگل مناسب است؟

عدد دقیقی وجود ندارد.در سئو هیچ چیز مطلق نیست(شعار همیشگی ما!).اما به طور معمول مقادیر زیر برای صفحه اول موتور جستجو با توجه به موضوع، طبیعی است:

رتبه یک:

برای سایت هایی که مشابه انها هیچ فرقی ندارد و کاربر با هر نتیجه ای کارش راه میفتد و نیازمند سایت دیگر نیست مثل سایت های فروش شارژ، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد طبیعی است.

برای سایت های دانلود که هر کدام ممکن است متفاوت باشند و کاربر با مراجعه به یک نتیجه، به هدف خود نرسد، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد طبیعی است.

برای موضوعاتی که خاصیت گشت و گذار دارند.مثل عکس دکوراسیون، عکس بازیگران، جک و سرگرمی و تفریحی و … ، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد طبیعی است.

برای سایت های با موضوع خاص صنعتی، تجاری، تجهیزات و … ، بین ۲۰ تا ۴۰ درصد طبیعی است.

برای سایت های آموزشی و خبری، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد طبیعی است.

 

رتبه دو:

رتبه دو فاصله دو برابری (نصف) با رتبه یک را دارد.همه مواردی که برای رتبه یک یاد شد ، برای رتبه دو، نصف تا یک سوم آن، کاملا طبیعی است.

 

رتبه سه و پایین تر:

هر چقدر رتبه از دو کمتر شود، تقریبا به نصف رتبه قبلی کاهش می باید.رتبه سه نصف رتبه دو.رتبه چهار نصف رتبه سه، رتبه پنج نصف رتبه چهار و … .

 

رتبه ۱۰ صفحه اول:

بسته به موضوع جستجو شده، می تواند از کمتر از ۰٫۵ درصد تا کمتر از ۱۰ درصد متفاوت باشد.

کلیه مقادیر بالا مقادیر نسبی و حدودی است.میزان CTR برای موضوعاتی که حالت گشت و گذاری دارند،(مثل عکس بازیگران و جک و دکوراسیون، پاسخ پرسش خاص یا دانلود) ممکن است ۵ نتیجه اول گوگل دارای یک میزان نرخ CTR باشند.گاهی اوقات من شخصا به دنبال موضوعی هستم، چند نتیجه اول گوگل را روی تب های جدید مرورگر باز می کنم و سپس یکی یکی آن ها را مطالعه می کنم.در این حالت، میزان CTR از طریق من برای ۵ لینک اول گوگل، یکسان است و کاملا طبیعی است که در برخی موضوعات، رتبه های یک تا پنج یا گاها کل رتبه های صفحه اول، یک میزان CTR داشته باشند.

CTR متوسط براساس رتبه بندی گوگل

به طور متوسط هر رتبه در نتایج گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص میدهد. بیشترین CTR معمولا مربوط به رتبه یک گوگل است که در حال حاضر در دسکتاپ نزدیک به ۳۲ درصد و در موبایل ۲۴ درصد است. دقت کنید که این یک عدد متوسط جهانی است یعنی برای تمام عبارات و سایت ها. در نتیجه ممکن است شما رتبه یک گوگل باشید ولی CTR شما بیش از ۸۰ درصد و یا حتی کمتر از ۲۰ درصد باشد.

نمودار زیر عدد متوسط CTR برای رتبه بندی نتایج گوگل را در نوامبر ۲۰۱۷ و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد. همانطور که در نمودار مشخص است رتبه ۱ گوگل مجموعا به اندازه رتبه های ۳،۲، ۴ و ۵ بازدیدکننده جذب میکند و همین امر اهمیت کسب رتبه یک گوگل را نمایش میدهد.

CTR متوسط براساس رتبه بندی گوگل

طی دو سال اخیر گوگل ابزارهای مختلفی مانند نقشه گوگل، rich snippets ،نمایش اخبار  و … را معرفی کرده است که هر یک فضایی از صفحه نتایج جستجو را به خود اختصاص میدهند. علاوه بر اینها باید تبلیغات گوگل را نیز به این لیست اضافه کرد زیرا عملا جایگاه رتبه ۱ و نرخ کلیک را تحت تاثیر قرار میدهد.

نرخ کلیک رتبه اول

آمارها حاکی از آن است که طی تنها دو سال ارزش رتبه ۱ گوگل ۳۷ درصد کاهش داشته است. یعنی اگر دو سال پیش رتبه ۱ بودید تقریبا ۵۰ درصد کاربران را به خود جذب میکردید ولی امروز این عدد به نزدیک ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل البته آمار جستجو در گوگل رشد چشم گیری داشته و تعداد جستجوها نسبت به دو سال پیش بسیار بیشتر شده است.

چطور نرخ کلیک و CTR خود را افزایش دهیم

زمانیکه کاربر لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده میکند، زمان کوتاهی برای تصمیم گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست یا نه صرف میکند و تصمیم میگیرد که روی آن کلیک کند یا نه. برای آنکه در این زمان کوتاه بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت ایجاد کنید چند فضای مناسب در اختیار دارید مانند موارد زیر

۱- عنوان صفحه در نتایج جستجو

عنوان هر صفحه از سایت شما توسط تگ title که در هدر صفحه قرار دارد تعیین میشود. به طور متوسط فضای موجود برای عنوان در نتایج جستجو ۷۰ کاراکتر است که به شما اجازه میدهد از عبارات جذابی در آن استفاده کنید. برخی کلمات هستند که در فضای وب رواج یافته و نشان دهنده یک مفهوم مشخص به کاربر هستند. به طور معمول درصد بیشتری از کاربران با دیدن این عبارات در عنوان صفحه روی آن کلیک میکنند. برای مثال میتوان به عبارات زیر اشاره کرد.

امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسان، ساده، ارزان، رایگان، چیست و … استفاده از این عبارات در عنوان صفحه میتواند شانس شما را برای افزایش CTR به شدت افزایش دهد.

۲- نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو

توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نمایش داده میشود و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار میدهد. تا همین چند ماه پیش طول کاراکتر توضیحات متا حداکثر ۱۷۰ کاراکتر بود ولی گوگل آن را تا سقف ۳۲۰ کاراکتر افزایش داد.

هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار او قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل مقاله ترغیب کنید. بعنوان مثال اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ویدیو آموزشی” شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد شد.

۳- استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schema

احتمالا شما هنگام جستجو در نتایج گوگل سایت هایی را مشاهده کرده اید که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی نیز به کاربر نمایش میدهند. معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط میشود که به صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج جستجو نمایش داده میشود. استفاده از این ابزار به شما کمک میکند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید.

۴- آدرس سایت یا صفحه

آدرس سایت یا آدرس صفحه میتواند باعث افزایش و یا کاهش نرخ کلیک شود. مثلا فرض کنید: در گوگل واژه خرید خانه ویلایی را جستجو کرده اید و در رتبه اول گوگل یک سایت با این آدرس را مشاهده می کنید: ۱DE34%Dk.com. آیا با دیدن این آدرس از کلیک کردن روی آن اجتناب نمی کنید. قطعا اگر واقعا قصد خرید منزل را داشته باشید. بدنبال یک سایت امن برای خرید می گردید و چنین آدرس سایتی اصلا حس امنیت را القاء نمی کند.

آیا افزایش CTR بر سئو تاثیرگذار است؟

بله، افزایش نرخ کلیک شما تاثیر مستقیم بر رتبه بندی نتایج گوگل خواهد داشت. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.

بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه ۳ گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط ۹ درصد از کاربران را به خود جذب میکند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به ۱۵ درصد از مخاطبین را جذب میکند. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.

حتی اگر جایگاه شما بهبود نیابد شما میتوانید با همان رتبه بازدیدکننده بیشتری کسب کنید. تصویر کنید که روزانه ۱۰۰۰ نفر عبارت مورد نظر شما را جستجو میکنند و ۱۰ درصد آنها شما را انتخاب میکنند. حالا اگر نرخ کلیک یا CTR شما به ۲۰ درصد افزایش یابد عملا بازدیدکنندگان شما دو برابر خواهد شد.

افزایش CTR سایت با استفاده از ربات

یکی از اولین روش هایی که به ذهن متخصصین سئو میرسد ایجاد کلیک های غیرواقعی برای سایت است. اگر واقعا نرخ کلیک میتواند بر رتبه بندی گوگل تاثیر گذار باشد میتوانیم ربات هایی طراحی کنیم که با IP های متفاوت عبارت مورد نظر ما را جستجو کرده و بر روی سایت ما کلیک کنند. با این کار CTR ما به شدت بالا میرود.

خوشبختانه (یا شاید متاسفانه) این تکنیک نه تنها تاثیری بر بهبود جایگاه شما نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب از دست رفتن جایگاه فعلی و جریمه شما توسط گوگل شود. گوگل الگوریتم های پیچیده و قدرتمندی برای تشخیص ربات از کاربر دارد که به او اجازه میدهد به راحتی این رفتار را شناسایی کند. اطلاعاتی مانند محل جغرافیایی، سوابق اکانت گوگل، جستجو های پیشین و … که برای یک ربات قابل تعریف نیستند.

آیا نرخ کلیک بالا میتواند برای کمپین و کسب و کارها مضر باشد؟

بله، وقتی که از یه کلمه ی کلیدی پر بازدید که هیچ ربطی به کسب و کار نداره توی خبرنامه استفاده بشه و صرفا به هدف دیده شدن باشه نمی تونه به افزایش فروشتون کمک کنه و برای کسب و کارتون مضر خواهد بود.
در این حالت شما برای هر کلیکی یه مبلغی پرداخت می کنید؛ کلیک های زیاد آگهی های مصرفی زیادی تولید می کنه؛ گاهی وقتا ممکنه کلیک روی کلمات کلیدی به علت قیمت بالاشون به جای سود داشتن بیشتر ضرر به همراه داشته باشه؛ و همینطور متن هایی که به موضوع کسب و کارتون ربطی ندارن فقط باعث پول خرج کردن های اضافی بدون بازگشت سود و حتی کاهش درآمد کسب و کارتون خواهد شد.
پس بهتره که با هر قیمتی دنبال بالاترین نرخ کلیک نباشید بلکه از کلماتی استفاده کنید که با متن آگهی، محصول و خدمات یا صفحه فرود مرتبط باشن و مهم تر از همه از کلماتی استفاده بشه که از لحاظ قیمتی به صرفه باشن.